lørdag 8. mars 2014

Nydelig sommartorp i Hjo!

Leter man rundt på nettet kommer man over så mye flott. Og i det siste har jeg begynt å kikke på fritidshus i Sverige. I dag kom jeg over en nydelig plass og hagen er jo så utrolig romantisk og flott. Så jeg har funnet ut at jeg må lage en egen etikett som heter inspirasjonsbilder hage. Her er det første bidraget som jeg kommer til å ta med meg som inspirasjon i hageplanleggingen.

45pb5il6b96cbtes45pb5liu396cbu71
45pb5i24396cbtau[1]
45pb5jigt96cbtmf[1]
45pb5ioir96cbtfn[1]
45pb5jemp96cbtlk[1]
45pb5lmer96cbu7s[1]

Er det forresten noen som vet hva den flotte rosa buska bla.a. på det første bildet heter?

Og nå har jeg fått svar på hva slags busk dette er med god hjelp av Anne med den flotte bloggen Annes hus og hage. Hun sier at dette er en fagerbusk og det stemmer jo det når man ser på bildene. Tusen takk for hjelpen!

4 kommentarer:

ingridn sa...

Hei Lene.
Koselig å ha deg tilbake.
Busken tror jeg er en klokkebusk, Weigela, men nærmere navn vet jeg ikke. En venninne på Gjøvik har en diger rugg av samme. Helt nydelig.
Flott sommerhus, og Hjo er en nydelig plass vel verd et besøk.
Vi håper på en fin,og snarlig, vår.
Hilsen Ingrid

Lene fra Lillehammer sa...

Hei Ingrid og takk for tipset ang. buska. Jeg tror nok at du har rett i at det er en klokkebusk ja etter å ha googlet litt, men jeg synes nesten den ligner mer på en som heter minuet. Den du sikter til virker som er litt mørkere i rosa-fargen. Hmm, tror sannelig jeg må skaffe meg noen sånne i sommer.
Og ja, våren er nok rett rundt hjørnet nå vil jeg tro og vi satser på at på våren og sommeren blir super! Ha en riktig god søndag Ingrid (fra Lesja, ikke sant?)

Bille sa...

Hei! For et flott inspirasjonssted! Jeg drømmer nok om litt mindre plen, men det tilpasser man jo lett etter ønske. Enig i at det ser ut som klokkebusk, den finnes i flere varianter. Jeg har den mørkere som er vanligst, den er ganske hardfør i forhold til mange andre busker. Hagesentrene selger nok mest av den vanlige, så kanskje du må importere eller få en stikling. Feks denne lyse varianten.

ingridn sa...

Heisan Lene.
Ikke fra Lesja, fra Fagernes, så her nytter det nok ikke med klokkebusk. Jeg har prøvd den som heter Koreana (tror jeg)det er den mest hardføre, men den er ikke så vakker som den lyse, dessuten er den mindre.
Vet ikke om du husker et lite "hageparty" på Chaplin for flere år siden? Der var jeg. Vi fikk alle hver vår lille potte med en plante av deg. Husker?
Har potta fremdeles, og tenker på deg hver gang den brukes.