onsdag 11. juli 2012

Joda,, jeg har så vidt startet med rosehekken

Det har, som vanlig, bøttet ned med regn i dag også. Lyspunktet kom da gutta skulle på trening og det så ut til at det skulle bli litt opphold. Joda, Lene startet med rosehekken hun og det første jeg måtte gjøre var å fjerne en flott syrin som stod der. Denne fikk jeg flyttet hit…
001
Så langt kom jeg før regnet igjen høljet ned. Men jeg hadde bestemt meg på forhånd at om det skulle komme mer regn så skulle jeg gi blanke i det uansett. Så jeg begynte med å fjerne torv…akk o ve, den var tung altså. Jeg drev i hvertfall på litt over time og kom sånn ca halvveis med å få fjernet torv. Gjennomvåt og nedgriset av jord var jeg, men pytt-pytt! Men jeg måtte nesten gi meg ettersom gutta var kommet hjem.
033
Her skal vi ha på ny grus til neste år, denne er ikke noe særlig gitt, alfor fin.
Elsker revebjeller…
Revebjeller er en må-ha-plante i gutua. I fjor hadde vi ingenting men i år dukker de opp både her og der. Ettersom de fleste revebjeller er 2-årige så må man liksom vente litt for lenge før man ser de i blomst. Men et godt tips   fikk jeg av Helen Fredholm og det er en revebjelle som kalles digitalis dalmatian. Jippi, den blomstrer nemlig første året. Så de jeg sådde i vinter har begynt å blomstre nå.
010 013
At ikke riddersporene har knekt tverst av av regnet skjønner ikke jeg (jo, en forresten har gjort det), for noen av de jeg har er sinsykt høye. Sjekk de på bildet nedenfor, de er huuuuuge……
019
Ellers en liten runde med kamera i kveld (i kveld er ikke kameraet helt med meg igjen, bildene blir jo så uklare).
009
007 016
026
020 031
Jeg har også fått gjort min første frøbestilling til neste års sådd. Den superlekre planten Chaerophyllum hirsutum 'Roseum'. Denne bestilte jeg i vinter også og fikk vel til en 7-8 planter. De har vokst seg ganske svære allerede. Noen av de fikk også Helen Fredholm og jeg er litt spent på hvordan det går med de, men jeg vil vel tro at de får god pleie hos henne.
Nå er jeg sliten og trøtt og har tenkt å legge meg rett ut på sofaen.

3 kommentarer:

Helen sa...

Hei Lene! Så flink du er! Og så sjarmerende hagen din er.
Joda, alle tre plantene jeg fikk av deg vokser og gror. Tror kanskje det er en knopp på gang på den ene.

Gårdsjenta sa...

Så flink du har vært! Kjempejobb :)

veldig fine bilder fra hagen din :)
Jeg er akkurat ferdig med et nytt bed, men det ser jo forferdelig puslete ut enda da..

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Du har det så nydelig!! Lykke til med rosehekken:-)
Det blir så flott!
Ønsker deg en flott helg!

klem:-)