fredag 20. juli 2012

Fra stor til liten operasjon

Jeg hadde bare tenkt å få ryddet opp i syrinen som står bak det ene bedet i hagen og få lagt på duk og deretter stein slik at jeg begrenser syrinskuddene som dukker opp, men det ble vist at jeg drog opp det meste av bedet.

001

Det er bedet til høyre for trillebåra som jeg har tatt en skikkelig ryddesjau i, for slik så det ut her…

005

Her var det fult og fullere enn på bildet, for her har jeg faktisk så vidt begynt. Den høye rosa midt i bildet er forresten Martin Frobisher. Denne er i mine øyne nesten like aggresiv som syrinen og den hadde etablert svære røtter i bedet og de hadde vokst opp masse nye skudd rundt rosa. Dessuten tok den helt overhånd i bedet så svær var den. M. F. er en nydelig rosa altså, men tåler regn dårlig, men vær nøye med hvor du plasserer den. Jeg har to til som jeg skal flytte, til et sted hvor de kan boltre seg alene. Her har jeg forøvrig fått klippet den SKIKKELIG og fått bundet den sammen. Dette bedet var forøvrig et rosebed, men mange roser har dødd og noen roser hadde blitt borte under alle staudene. Jeg klarte å finne igjen 4-5 roser i går så jeg håper det blir bra her til neste år. Alt av stauder på bilder er i skrivende stund blitt kastet eller flyttet. De lengste er blitt plassert lenger bak. Helt bakerst foran syrinen har jeg ihvertfall begynt å legge stein, men jeg er ikke helt ferdig og jeg har plassert en svær armering som jeg har formet som en sylinder. I den har jeg plantet rosa John Cabot, forøvrig en nydelig rose jeg har flere av.

004

Hvordan det ble her kommer i neste innlegg.

1 kommentar:

Vivishagerom sa...

Hei på deg, Lene!
Du holder på som bare det, og flott blir det!
Det stemmer det med den staude Revebjellen, den kommer fra deg. Den er kjempe flott og jeg skal nok ta vare på noen av barna, og flytte dem litt rundt omkring i hagen!

I dag blir det ikke hagevær på Lillehammer. Kos deg lell! Klem