fredag 15. juli 2011

Nye planer på sørsiden og bilder fra hagen (igjen)

Først må jeg vise noen bilder av en alldeles nyyydelig rose og det er rosen Louise Odier. Den er vikelig på sitt flotteste nå og man må jo bare beundre henne. Denne blir også kalt Sigrid Undset-rosen og var visst en favoritt hos henne. Nå bor jo ikke vi langt unna heimen hennes så det er mulig det er hun som har trukket litt i trådene her. En klar favoritt her i hagen også.

Mme Knorr er heller ikke så verst hun heller.....






Veronica, riddersporer og revebjeller er gjengangere i hagen.....En av riddersporene på bildet under målte jeg til 3,3 meter. Disse er svææære.














Enda en søt rose, 'Maxima'. Gammel historisk rose oppdaget i England på 1500-tallet.


Så over til neste års prosjekt. På bildet nedenfor skal det gjøres noe. Dette er på sørsiden og her har jeg flere ganger forsøkt å få noe til å blomstre, men det har aldri blitt noe liksom og jeg har heller aldri blitt fornøyd her. Det eneste som vokser her og som jeg skal la stå her er rosen New Dawn som klatrer (skal klatre) inntil veggen og syrinen 'Beauty Of Moscow' som står foran. Men her har jeg planer om å fjerne all plen på venstre side for grusstien og plante roser. Tror det blir flott med en rekke med roser langs hele stien. På andre siden av stien skal jeg ikke gjøre noe ettersom klessnora står der. Men jeg kunne tenkt å hatt en rekke av rosen Celestial som jeg også har et par av andre steder i hagen. Denne rosa synes jeg er så flott og jeg tror den kommer til å passe godt sammen med fargen på huset. Celestial har alltid kommet like flott tilbake hvert år og hos meg er den ca. 1,50 høy. Mulig jeg blander inn en annen rose med mørkere farge innemellom Celestial for å få litt kontrast. Tenkte først på Morden Centennial, men jeg er redd at fargen på den blir stygg sammen med rødfargen på huset. Gleder meg ihvertfall vilt til prosjektet og jeg tror det blir bra. Kunne selvsagt begynt med det med en gang, men jeg tror ikke jeg får tak i Celestial nå i år. Men jeg må jo ha noen å gjøre til neste år også.




Nedenfor ser dere Celestial og den mørkeste rosa er Morden Centennial. Disse hadde jo blitt flotte sammen da.



Dagens prosjekt.....Nå har vi fått lagt på singel på hele gårdsplassen (siste lasset tok vi i dag, tot. 3 tilhengerlass ble det) og på nordsiden har jeg lagd en ørliten grusvei og plantet en skjærsmin i enden.


Her om dagen fikk jeg også plantet nytt i hagen skyggebed. Her har jeg plantet japanspirea og masse hosta. På den andre siden vokser lavendel og hasselurt.







Ikke noe fare med at det er mose på skyggeplassene i hagen, til og med i sprekkene på den ene benken vokser mosen. Egentlig syntes jeg det var litt stilig.




Ønsker alle en god helg!

1 kommentar:

Snuffeldyret sa...

Så flotte roser. Celestial og Morden er notert ned, skal lage rosebed etterhvert og disse var flotte!