torsdag 16. juni 2011

Geraniumblomstring

Nå har geraniumene begynt å blomstre og nedenfor er bilde av de som er i gang nå. Jeg vet at det vil dukke opp flere typer etterhvert men de få som blomstrer nå lager noen flotte fargeklatter i hagen. Måtte også ta et bilde av min andre Therese Bugnet. Denne ble plantet samtidig med den som står ved lysthuset og det er en del år siden de ble plantet. Jeg må inrømme at jeg egentlig ikke var så veldig begeistret for disse men nå synes jeg de er en av de flotteste rosene jeg har. Så et par til av denne kommer jeg nok til å kjøpe i år og plante utenfor vinduene til lysthuset. Er så koselig å sitte inni lysthuset og se de flotte rosene stikke opp foran vinduene.


Her kommer ihvertfall noen av mine blomstrende storker....





Det siste bildet er desidert min største favoritt og heter Geranium Himalayense 'Plenum'. Denne frøsår seg desverre ikke men formerer seg via røttene og til tross for at jeg bare har hatt den et par sesonger synes jeg den har formert seg bra jeg, har tom delt den et par ganger. Men man kan aldri få for mye av denne så jeg har allerede bestilt en til fra Håkon Vangsnes på Nautesund Plantesalg, en nettbutikk jeg definitivt kan anbefale og hvor jeg har handlet ihvertfall de siste 5 årene. Men det ble litt mer på bestillingen og jeg kan nevne:











Jeg sjekket just sporingen på pakka fra han og jammen ligger den på Lillehammer Postkontor nå, så da blir det litt planting i helgen gitt. Og jammen kjøpte jeg litt i går også hos Ringstad; to stykk clematis 'Etoile Violette', to stykk klatrehortensia og en klatrerose som heter balldronningen. Jeg har hatt gode grunner til å både kjøpe clematisene og klatrehortensiaene. Grunnen er den forbaskede rosebua vår som har tatt livet at et x antall klatrere alle årene den har stått der og som nå lever på lånt tid. Og de siste klatrerne den tok livet av var nettopp clamatis 'Etoile Violette' som jeg plantet der i fjor. Det som skjer er at plantene sansynligvis fryser ihjel i løpet av vinteren da konstruksjonen på rosebua er at det sitter fast en stor treblomsterkasse på hver side av den. Og når jeg planter i disse kommer ikke røttene ned i jorda i marka og da går da bare gæærnt. Så nå skal jeg plante klatrehortenisa der og se om det går. Og dør de også så tror jeg rosebua går til neste år. Jeg vet at klatrehortenise er supertreg, har en som har blitt forholdsvis svær på dassveggen og som har vært der i sikkert 4-5 år, men her er det ingen hast.


Okidok, ønsker alle en strålende kveld!

4 kommentarer:

josimo sa...

Hei

Sendte deg svar på mail fra iphonen min,som ikke kom frem tydeligvis :-(

Jovist den står og skinner i beddet

Tusen takk,nå pendler vi hus/hytte noen uker fremover,men brått så finner jeg postkontoret:-)

Laila sa...

Her var det mye flott, men nå har jeg sagt til meg selv at nå får det være nok for i år, vet ikke helt om jeg hørte da.
Kan du ikke ta bunnen ut av de kassene? Tror nok ikke du får noe til å overleve i de, da må du heller prøve forskjellig sommerblomster, finnes jo noe som klatrer og blomstrer veldig.
Ha en god natt, klem Laila

Min Verden sa...

Takk for tips om planteutsalget! Jeg kan fortelle at jeg har ikke mindre enn 7 Therese Bugnet i haven - stødd litt utover og det er jeg lykkelig for. Den er uendelig vakker og gjør veldig mye ut av seg - og den er helt vidundelig vakker sammen med storkenebb :) Hanne

Ingvild sa...

Hei, så flott hage, og blogg! Setter meg opp som følger, jeg!:)