onsdag 3. februar 2010

Trøsteshopping

Etter 3 dagers innkjøringsperiode for Martinus som omsider har begynt i barnehage følte jeg for litt trøsteshopping. I går var jeg skikkelig lei meg og trodde at det å sende Martinus i barnehage aldri kom til å fungere. Og da sikter jeg ikke til Martinus, men til meg selv. Stakkar, tenk at andre skulle passe han hele dagen. Hvordan skulle det liksom fungere? Ville de huske på at han måtte få drikke ofte nok, ville de huske at han ikke vil ha sokker på seg når han sover, ville de huske på at han må få ha med seg den lille elefanten sin og suttekluten når han skal sove, ville de trøste han dersom han ble lei seg?????????? Mange spørsmål strømmet ut i gårkveld og det tok nesten knekken på meg. Herregud kjærring, overnærvøse kvinnfolk er det verste som finnes. Men jeg tror uansett det gikk veldig bra. I dag har han vært der enda flere timer og han var blid og fornøyd når jeg hentet han. Nå blir han, etter diverse endringer i planen, ikke værende i denne barnehagen i mer enn 3 dager til. Da flytter nemlig prinsen opp til barnehagen som bare er ca. 5 minutters gange fra oss. Alt blir så mye enklere for oss da, men ikke noe negativt å si om barnehagen han er i nå heller, kjempetrivelig personell og splitter ny barnehage. Så all ros til de. Men vi tenker litt mer langsiktig i.o.m. at han sikkert kommer til å bli kjent med barn som også senere vil bli klassekamerater til han og ikke minst så er det avstanden fra der vi bor.
Men ihvertfall, for å få de 5 timene Martinus var i barnehagen i dag og for at jeg ikke skulle bli helt nervevrak fikk jeg trøsteshoppet litt i dag. Hmm, utrolig mange unnskyldninger man kan finne på for å svi av litt penger. Jeg har ihvertfall fått kjøpt meg et lite skap som jeg har fått hengt på stua, jeg har kjøpt meg litt planter, flere eukalyptusgreiner slik at jeg får lagd meg flere kranser. Jeg har kjøpt en stor kurv som Martinus har alle lekene sine i (greit å rydde de bort fra stuegulvet etter at han har lagt seg), en nydelig potte har jeg kjøpt og fikk den til og med til under halv pris da det var gått av et lite skår på den (jaja, her liker vi det shabby folkens), noen småkurver har jeg kjøpt, et lite lysfat i sink har jeg kjøpt, en flott liten kasse med flasker i har jeg kjøpt, enda en sånn jeg ikke husker navnet på fikk jeg kjøpt på gjenbruket i går, en sånn en som heter så mye som.........................YESS, taburett. 40 kroner kostet den, stygg som f..., men jeg malte den hvit så nå ble den så fin atte. Litt ikke-kjøp-relaterte-ting har jeg også fått gjort i dag. Jeg har fått malt den ene gardinstanga i stua hvit, jeg har fått sådd frø, jeg har fått demontert hele lekegrinda til Martinus som kapret en del plass i vår så altfor lille stue...PUNKTUM!!! Så som dere sikkert skjønner har jeg holdt meg sånn passe aktiv så timene har tross alt gått for denna overnærvøsa mora her i gutua. Jeg har også prøvd ut tipset og legge en stor duk over spisestuebordet istedet for å male det. Men njaaa-neeei, jeg tror jeg skal male det jeg. Nedenfor følger bilder fra vår lille stue pr. dags dato og tingene jeg har fått kjøpt. Jeg tok også bilde av bordet med duk så ser dere resultatet og jeg er overbevist om at dere er enig med meg at jeg heller maler alt hvitt og lager masse slitasje på det istedet.
Finere å male alt hvitt vel? Gleder meg skikkelig til at lyskrona fra Lisbeth Dahl skal komme på
plass og henge over bordet. I bakgrunnen ser dere forresten den ene gardinstanga jeg har malt. Å kjøpe nye er altfor dyrt.

Her ser dere både taburetten til 40 kroner, "leke"-kista til Martinus og det lille skapet. Dette er som dere ser tatt på kvelden hvor alt det ikke-barnevenlige er satt frem, slik som oliventreet og levende lys. Slikt går jo ikke an å ha fremme når Martinus er våken. Her stod forøvrig lekegrinda hans frem til i dag. Ble tross alt mye mer koselig nå. Der dere ser terrassedøra skal vi med tiden bygge ut og lage et rom som vi muligens kommer til å bruke som tv-stue. BORT MED DEN STORE STYGGE TV'N SOM PREGER STUA VÅR NÅ!!! I hate it!!!! Men veldig god å ha desverre.
På hylle har jeg satt den nye potta mi som jeg fikk til under halv pris, samt den lille flaskakassa som jeg også kjøpte i dag. Syntes den var så utrolig flott og helt meg.

Taburetten i nærmere øyesyn og med litt mer barnevennlig pynt. Og ikke minst mitt søte, lille skap som jeg kan ha litt Green Gate eller annet stæsj inni.

SO LONG FOLKENS, I MORGEN ER DET JOBB IGJEN!

9 kommentarer:

Henriette's innfall og påfunn sa...

Veldig fint hos deg altså! Og mange flotte ting du har fått kjøpt.
Jeg har vært på Lillehammer og snoket i bruktbutikkene der. Masse fint :-)

Vet hvordan det er å levere små barn i barnehage. Ikke noen god følelse å levere dem fra seg.

Laila sa...

Veldig tøfft å levere barn i barnehage første gang, føler med deg, men dette går nok bra. Så mye fint du ar kjøpt.
Håper du har fått pakken jeg sendte deg.
Klem Laila

Lene fra Lillehammer sa...

Nei, vi får håpe det går bedre ettehvert, noe det selvsagt gjør.

Laila!! Jeg har da fått den flotte gaven din og takket deg så mye for den både i bloggen min og i din. Har du ikke sett det da? Uff og uff, flaut dersom du ikke har gjort det for du må da lure på hva salgs utakkenemlig beist jeg er...hihi.
Men uansett igjen, tusen takk, den var helt kjempeflott og den skal få en fin plass neste jul.

Laila sa...

Å nei, jeg tror ikke du er utakknemlig, men det hender ting blir borte i posten og jeg har nok oversett det du skrev, men nå har jeg sett det. Og jeg har også sådd litt så nå blir det spennende , kan nesten ikke vente.
Ha en fin dag, klem Laila

IngunnBW sa...

Hei Lenemor! Så koselig du skriver i bloggen min :) Du, jeg leste at Cobeafrø skal bløtlegges på samme måte som erteblomster. Får de spesielt lange røtter siden du tenkte på melkekartonger? Det hadde vært spennende å prøve et par tre frø, så jeg sier takk til det :) Da kan du jo kanskje legge med litt av den mørke Violaen hvsi det var sånn at du hadde til overs?

Jeg kjenner veldig godt igjen hønemorkumplen i maven i overgangen til barnehagen. Men det går helt sikkert bra! Han koser seg nok som bare det og personalet vet jo hvordan de skal gjøre overgangen så lempelig som mulig for de små. Dette er noe de kan :) Jeg har alltid blitt overrasket over hjertevarmen, engasjementet og innsatsen til både barnehageansatte og lærere opp gjennom årene.

Så flink du har vært til å trøsteshoppe ;) Lekekassen til Martinius var kjempelekker.

Når jeg ser bildet av bordet med duk på, ser jeg at det nok hadde gjort seg med lysere. Hva med å bruke malingfjerner og få frem treverket da? Det skal jeg gjøre med en kommode i stuen nå. Fikk plutselig lyst på et innslag av naturlig treverk igjen. Det finnes en malingfjerner som ikke er så sterk, den heter Control malingfjerner. Man smører på (står ute) og så spyler man bare av med vann. Må sikkert gnukke litt da, men det høres kjempeenkelt ut. Søk på nettet, så kan du sende en mail dit og hørte hvem som forhandler den i nærheten av dere. Hvis du har lyst til å prøve den da :) Klem

Evelyn sa...

Hei :)

så fint de er hos deg, fine ting du har trøsteshoppa som du kallte de... hehe

Ikke enkelt å levere barnet i barnehagen slik for første gang.. helt normalt å ha slike tanker og følelser som du har i den forbindelse.. og alle spørsmålene du selv stiller deg er også helt normalt..

Kan trøste deg med de at i barnehagen så har de helt sikkert faste rutiner på dette du tenke på.. og de med soving..der har de helt sikkert lister/ nedskrevet hva sønnen din må ha med seg i sengen.. dette blir nok veldig godt passet på tenke jeg..

Har selv jobb i barnehage småbarnsavdeling ( sykemeldt nå da ) og har jobbet med den aldersgruppa noen år nå, og stortrives. Vi er veldig nøye på at barna får en såbra overgang som mulig til barnehagen da i nært sammarbeid med mor og far, vi skriver ned hva barnet liker og ikke og hvordan han /hun vill ha de når de skal sove ; spise osv...

Så føl deg trygg du , og husk de e lov å ringe i løpet av en dag og spørre hvordan de går... man trenger ikke å være hysterisk mor fordi....


Lykke til med oppstarten i den andre barnehagen han skal gå i.

Ha en flott dag :):)

Vivishagerom sa...

Skjønner godt at du har mange tanker når din lille prins skal i barnhagen, det er helt normalt. Dette ver vi veldig flinke på vi møndre, bekymringer som ikke blir noe av. Jeg kjenner ei som jobber i den barnehagen Martinus skal, og det er veldig bra der.
Du er flink til å trøsteshoppe. Godt å ha en unnskyldning for å bruke penger. Ha en fin helg.

Solveig sa...

Så flott du har det, Lene:o) Jeg er ikke så sikker på om jeg ville ha malt spisestua/møblene....hadde de vært i syrebeiset så hadde jeg nok det, men disse mørke møblene er ganske tidløse og flotte. Kombinerer du dem med litt lystm lyseblått og turkis, blir det skikkelig stilig spør du meg:o)))

Å starte i barnehage er ingen spøk....for mamma og pappa:o) Husker godt da min første begynte. Hadde gråten i halsen da jeg gikk derfra første gangen, men da andremann startet tenkte jeg kun på at han var heldig...!!! Nå er jeg ikke mer glad i den ene enn den andre, men det kom av at jeg hadde erfart hvilken fantastisk mulighet de får. Mulighet til et flott sosialt fellesskap, gode venner, fine opplevelser med turer, grilling, bading......At sammen med de små vennene som blir så viktige for dem:o) Bare vent-det tar ikke lang tid så er du der du også:o)))
Lykke til med barnehagestart og interiør-innkjøp. Flotte ting du har skaffet deg:o)
Fin dag til deg, min venn.
Klem fra Solveig

Anonym sa...

Takk for interessant informasjon