lørdag 19. september 2009

En ny favoritt i hagen-oppdaterte bilder av lysthuset

I vinter sådde jeg en type som heter verbena rigida (venosa). Jeg kjøpte frøene hos T&M og jeg syntes de så så søte ut. Og jammen må jeg si de ble flotte så disse skal jeg definitivt så mer av til neste år. For jeg regner med at denne oppfører seg på samme måte som verbena bonariensis og derfor ikke er hardfør nok i vårt klima så jeg har ikke de store forventningene til at den kommer igjen.

En annen litt morsom ting er at jeg tok frø av mine hyssopus officinalis i fjor og jammen har noen av de blitt rosa. De ble faktisk kjempesøte:

Noen som vet hva som har skjedd ettersom noen av de har blitt rosa?
Denne uken har det vært mye jobbing og lite tid til annet, men nå er det helg og jeg har igjen 2 strøk på 2 sprosser til lysthuset. De skal jeg ta nå etterpå når Martinus skal ta sin lille høneblund. Siste strøk regner jeg med å ta i morgen. Morten har allerede begynt å feste panelplater inni lysthuset så jeg ser for meg at det blir en del maling inni lysthuset snart. Men det blir bare morsomt.
Ellers må jeg igjen takke svigermor for de flotte koppene, asjettene og krukka fra Green Gate som hun hadde vært å kjøpt hos Fruens Vilje i går, de er superduper lekre og er av samme type som jeg har kjøpt tidligere. Det blir jo, som jeg har skrevet tidligere, lysthusservicet. Men jeg skal selvfølgelig blande med litt annet også. Det som er det fine med Green Gate er at alt de har matcher med hverandre og da er det jo litt morsomt å ha litt forskjellig.
Jeg kommer til å legge inn litt flere oppdaterte bilder av lysthuset senere i kveld så får dere se lysthuset med sprosser, det ble myyyyyyye finere!

På gjensyn folkens!

Da var det allerede blitt kveld og mye har skjedd i dag, ihvertfall noe. Papsen ble hentet i ambulanse og kjørt til sykehuset, de mente det var lungebetennelse, men han er absolutt ikke i form i følge mamsen og er nok litt "langt unna" og ikke særlig kontaktbar. Men det skyldes nok helt sikkert feberen. Litt tidligere i kveld hentet vi mamsen på sykehuset og kjørte henne hjem. Da skulle hun få ordne litt hjemme og ta seg et velfortjent glass med rødvin. Slike ting skremmer vettet av meg og man får en pekepinn på hvor sårbart livet er. Men nå er papsen snart 85 så sånne ting må man vel bare regne med desverre. Men det går nok bra når antibiotikaen begynner å virke. Regner med at papsen blir der til over helgen. Heldigvis jobber ikke Morten i dag så det var ikke han som hentet han, men derimot et team fra Otta som kjente Morten godt.
Ellers har jeg malt sprosser, bakt sjokoladekake, vasket gulv i 2.etasje og luftet og skiftet på sengene. Det finnes ikke noe som er bedre enn å legge seg i rent sengetøy. Tatt meg et bad har jeg også rukket i dag da jeg holdt på å fryse ihjel etter at jeg hadde vært ute og malt.
Til slutt kommer bilder av lysthuset med så og si alle sprossene montert. Når jeg ser på bildene av lysthuset som jeg la inn forrige gang er det jo ikke de veldig store forandringene, bare litt mere hvitmalt og litt mer sprosser.
De neste oppdaterte bildene av lysthuset kommer vel ikke før til neste år hvor det sikkert blir plantet litt mer utenfor, noen altantasser skal jeg få på, ihvertfall en altankasse skal jeg ha festet på den ene døra (sånn kasse i hønsenetting tror jeg blir flott). Dessuten selve desserten; å få kjøpt møbler og innrede lysthuset.......det blir gøy det.
Men folkens, hva tror dere, skal vi legge opp strøm til lysthuset og montere en skikkelig flott lyskrone midt i taket eller skal vi satse på levende lys???? Jeg synes det er så vanskelig å finne en flott lyskrone hvor man bare bruker stearinlys. Tips ønskes!
Ønser dere en fortsatt strålende kveld!

10 kommentarer:

Hulda sa...

Gleder meg til å se mer fra lysthuset deres. Og, ja. Kan tenke meg at det ble finere med sprosser. Vi har sprosser på huset her, vi har greid å male to hvite og hengt opp, de andre fire er umalt fortsatt. Ser mye finere ut der sprossene er. :) Veldig fine de blomstene du har bilde av. Artig når man får til det man har sådd.

Laila sa...

Spennende med lysthuset.
Angående planten som skiftet farge, tror jeg det er sånn at mange planter er krysset fram for å få de på et spesielt sett, da kan det hende forfedrene dukker opp når man tar frø. (Dette er noe jeg tror) du får nok svar fra noen som vet.
Klem Laila

Vivishagerom sa...

Lurer på om jeg må ta meg en tur å se på lysthuset ditt. Kjørte forbi i går igjen og så toppen av drømmehuset.
Vi snakkes, Lene.

Scotty sa...

Qué casa más bonita y qué parajes más hermosos!. Una preciosidad de blog.

Saludos desde España

http://elblogdescotty.blogspot.com

Margrethes hus og hage sa...

Så flott lysthus dere har! Jeg hadde nok gått for strøm, det er litt enklere...Men denne lysekronene med levende lys er jo fin:
http://landstil.com/product.asp?product=78699

Ønsker deg en fin lørdagskveld! hilsen Margrethe

Vivishagerom sa...

Håper det går bra med pappan din, Lene. Kjempe flotte bilder av lysthuset.

Solveig sa...

Ååå, så flotte bilder fra deg igjen in venn!! Dette lysthuset ditt er bare en drøm, men det som jeg er mest imponert over, er at selv om det er nytt-ser det ut som om det har stått der i mange år! Hos de fleste ville det sett ut som en byggeplass rundt, men her er det bare vakkert!
Som jeg gleder meg til å ta fatt på frø-såingen med frø fra din hage! Skjønt jeg har forstått at jeg ikke kommer til å få det like flott som deg!
Så skremmende opplevelse med din pappa! Ja, sånt kan skremme de fleste. Så godt å høre at det gåt bedre!
Ønsker deg en flott uke, Lene!
Klem fra Solveig

Evelyn sa...

Hei: ) håper de går bra med faren din.. ikke noe gøy når noen en er glad i blir syke.

Oii så flott lysthuset ble.. rett og slett lekkert. Tja.. tror nok jeg hadde gått for strøm jeg da, men de e jo koseligere med levende lys da. Så de e jo ikke godt å si hva en bør gjøree.

Men i alle fall flott ble de lysthuset.

Ha en flott mandag og fin uke:)

Berit sa...

Dette blir bedre og bedre, Lene. Nydelig lysthus!
Da jeg sådde isop for en del år sia, kom det noen rosablomstrende blant de blå. Vil tippe det er ei frøplante som har blitt rosa, det er ikke så uvanlig.

josimo sa...

Så nydelig blogg du har ,er stadig inne og ser på dine kreative krumspring.Enig med du Verbena hadde jeg også i år, den gir mye glede. Alkoholikeren kallenr min mor den,altså en tørst plante.