torsdag 18. juni 2009

Joda, flere stauder i gutua ble det gitt

I dag har jeg vært på jobb, sprutregnet hele dagen, men hva gjør vel det når man sitter inne på kontoret hele dagen og enda bedre er det når regnet gir seg når jeg forlater jobben?
Ca. 5 minutters kjøring fra jobben ligger Ringstad Gartneri og av en eller annen grunn ble jeg trukket ditover etter jobb. Jeg visste nemlig at de hadde en del geranium og jeg følte for å få tak i litt flere, de er bare så superlekre. Så i dag havnet følgende i handlevogna:

2 stk. Geranium psilostemon 'Patricia' - disse er superlekre og jeg fikk en sånn av RandiF tidligere i vår
1 stk. Geranium Sanguineum 'Striatum' - å dååååååån, har dere sett noe så lekkert?
1 stk. Geranium cinerium 'Ballerina'
1 stk. Ajuga reptans 'Burgundy Glow'
1 stk. Thalictrum aquilegifolium - har fra før men måtte ha flere pga. det flotte bladverket.
Og til slutt kjøpte jeg en superlekker syrin som var HELT meg liksom. Den var det også 30% rabatt på og da var det jo ingen tvil. Den heter Syringa 'Beauty of Moscow' . Og nå skal jeg fortelle dere hvor jeg har plassert den. For det nye bedet, som tidligere har blitt brukt som ventebed, er formet som en vinkel og i det ene hjørnet plantet jeg for en del år siden et hjertetre. Ikke akkurat et veldig egnet sted men jeg har ikke hjerte til å dra den opp bokstavelig talt. Så da måtte jeg fundere litt på hvordan jeg skulle gjøre det og jeg fant ut at det beste var å plante andre høye buskaser bak den slik at alt bak den har nogenlunde lik høyde som den. Der er det jo ikke noe fint nå, men forhåpentligvis om noen år vil det bli bra. Så bak hjertetreet, ca. et par mtr. nedenfor omtrent har jeg plantet hurdalsrose og foran hurdalsrosa har jeg plantet en Clematis 'Hagley Hybrid'. Og nedenfor hurdalsrosa og clematisen har syrinen da fått sin plass. Så etter å ha lest litt på blomstringstiden for disse vil jeg sansynligvis få blomstring på syrinen først, deretter hurdalsrosa og til slutt clematisen som jeg liksom har planlagt skal klatre i hurdalsrosa.

Det er dette som er det nye bedet (hadde bilde av det i forrige innlegg også forresten) og det er på enden av bedet der det begynner å runde nedover mot nord som hjertetreet står og man kan vel kanskje så vidt skimte hurdalsrosa langt nedi der.

Okidok, nå har jeg fri til tirsdag så nå skal vi kose oss alle tre!

7 kommentarer:

Sine sa...

Å, den dånegeraniumen var en virkelig dåner. Jeg må ha en slik!

Ellers lekre planter du har kjøpt.

lavendel mio sa...

Å for noen nydelig planter du har kjøpt!! Det blir spennende å følge deg i sommer:))
Håper på bedre vær, er lei av regn og 7 gr...
Ønsker deg en nydelig helg,klem:)

Nina i Paradiset sa...

He he...
Blir så utrolig glad når jeg ser sånne innlegg!
I bilen min står det nemlig 6 roser, en klematis og en stor astilbe....!
Her er det bare å brette opp ermene!!
Og jeg venter plantepakke fra Steen og Wormsen nå, som jeg håper kommer i dag el. i mårra.

Ha en flott fredag!!

Klem fra den gravide

Mariann S sa...

Geraniumer er lekre, og den striatumen var digg :)

Og det var den Syrinen og :)

Eg la forresten inn en kommentar til det svaret ditt i det forrige innlegget ditt :)

kos dokke no når du har fri nokre dagar :)

Snuffeldyret sa...

Helt enig i at den striatumen er lekker, du burde prøve Apfelblute også.. Den er litt lik striatumen og også urlekker!

IngunnBW sa...

Vet du, G. sanguineum så jeg i Holmsbu på fredag da jeg og en venninne var der en tur. Fant straks ut at det er den som mangler langs kanten i det nyeste rosebedet mitt! Den er utrolig søt :)

Lekker variegert Ajuga og nyyydelig klematis :) Så flott det kommer til å bli med den overlappende blomstringen med Hurdsalsrosen, Hagley hybrid og syrinen. Du holder på i velkjent tempo til tross for at du har begynt å jobbe. Jeg lurer på hva du er laget av noen ganger! Har du et ekstra gen? ;)

Hilsen fra landet sa...

Geranium og clematis er det jeg har kjøpt inn mest av i år, og så roser da :-)

Nydelig bilde nederst da!