lørdag 30. mai 2009

Varm og herlig pinseaften og haging

Ja for i dag har vi hatt det utrolig fint og været har vært på grensa til nesten for varmt. Så jeg startet før sola stod opp med å sette på sprederen slik at jeg fikk vannet noen av bedene. Fortsatt er det ikke så mye som blomstrer, men jeg ser det er like før hos flere av plantene. Akkurat nu går jeg og gleder meg til at hurdalsrosa skal blomstre, synd den ikke er remonterende. Men en som virkelig er på vei ut for fult er Allium 'Purple Sensation'.....lekkerbisk:



Synd bladene ikke er så fine på de da, men det får nå jammen gå når blomsten i seg selv er så flott.

I dag lagde jeg quiche med tilbehør til middag som vi koste oss med ute. I dag måtte vi slå opp parasollen da det ble altfor varmt å sitte i sola. Dessuten må vi jo tenke litt på lille Martinus som ikke skal ha så altfor mye sol på seg. Men ihvertfall koste vi oss alle tre.


Ved 20-tiden drog Morten på fest hos en kompis her i byen på Lillehammer. De skulle ha en liten bursdagsfeiring. Fikk melding fra Morten i sted og han var visst så og si edru, noe jeg er glad for. Drøyer vel ikke så lenge til før han er hjemmat kjenner jeg han rett. Men mens jeg har vært alene har jeg fått ordnet litt i det ene bedet utenfor anekset, var litt stusselig der syntes jeg. Så nå mangler det bare å få plassert ipomoeaene i stativet så er bedet klart.

Jeg har blant annet fått plantet en del hostaer der som jeg har tatt fra bedet på nordsiden. Så i bedet på nordsiden står det nå kun to Maidens Blush (som forøvrig er kjempeflotte roser synes jeg), Lykkefund som slynger seg oppover veggen og en caprifol. Bedet må jeg gjøre noe med og jorda må forbedres (ja, Plantasjen-jord). For se hva jeg planter der etterhvert men jeg tror det blir en del hostaer der igjen, muligens også noen geranium. Tiden vil vise.

Jeg har jo også fått tid til å gjøre slike ikke-hageralaterte ting i dag å da. Jeg har vært å kjøpt meg maling igjen (nå er det visst altfor lenge siden jeg har malt noe), så i dag fikk jeg malt to strøk med egghvit på skatollet vi har stående i stua (svigermor og svigerfar, jeg håper dere tilgir meg for det). Skatollet fikk jeg og Morten av de nemlig så jeg er litt redd for hva de vil si til det. Men jeg måtte få en godkjenning fra Morten og han syntes det var helt greit.
Oi da, nå er det visst midnatt, kanskje på tide å legge seg. Ønsker alle en fortsatt strålende pinsehelg ihvertfall!
YY GOD NATT YY

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelig dag her ved Mjøsa, ja! Jeg tror jeg har glemt å takke deg for stokkrosefrøene: Tusen takk! Er det noe jeg har som du vil ha? Eller har vi allerede avtalt noe? (senil jeg, nei...)

Vivishagerom sa...

Vi får passe på så lenge sola er her. Og jeg raser ut i hagen, også får jeg gjøre husarbeid på onsdag.
Jeg har igjen tatt vekk mere torv, men i dag har det vært altfor varmt til slik arbeid, så jeg møtte veggen ganske fort. Alt for ivrig vet du i varmen,og gubben har jo kjørt et helt lass med jord til meg. Skal prøve meg igjen i dag, men vi får se hvordan ryggen har det.
Og enda en gang, Lene. NÅ MÅ DU SNART KOMME DEG EN TUR OVER BRUA.

Lene fra Lillehammer sa...

Hei Hilde. Jeg skal ikke ha igjen noe for frøene vet du, det går så bra så og skulle det dukke opp et eller annet en gang så sier jeg ifra.

Vivi, vi kan ikke klage på varmen akkurat, snart blir det kaldere igjen.
Joda, jeg skal komme en dag i løpet av sommeren, men nå skal jeg begynne å jobbe 50% igjen, begynner på tirsdag, så må jeg ta det en dag jeg har fri vet du.

IngunnBW sa...

Det er så koselig med jevnlige bilder fra den idylliske haven din Lene :) Jeg har også Purple Sensation som blomstrer nå, de er skikkelig dekorative i bedene. I år har jeg måtte dele dem, de har vokst virkelig mye. Løker er gitt til naboer og jeg har flyttet en del til egne bed. Frøstandene er flotte, så de lar jeg stå igjen.

I dag er det perfekt vær her, Strålende sol fra skyfri himmel og litt vind som frisker opp i varmen :D

Jeg er på jakt etter slike plantekasser som du viste og har funnet disse: http://www.rkc.no/produkter.html?mcid=1&ebiz_pcategory.cid=10&ebiz_pcategory.cnr=1020
Ikke noe å si på prisen synes jeg, men de er så lave - bare 135 høye. Skulle gjerne hatt noen som var rundt 2 m, kanskje du har funnet noen med den høyden du når du har vært på en tilsvarende jakt som meg?

Forsatt en superflott pinse til deg!

Anonym sa...

Jeg har jo for eksempel en lekker rosarød, enkel peon som har det med å få barn utover i bedet...
Skal blogge et bilde av den, tror jeg - kanskje flere vil ha.

Tonerose sa...

Hagen din er så nydelig, sitteplassen deres er skikkelig idyllisk! :o)

Jammen står du på og får gjort masse, tipper skjenken er mye finere nymalt - og at svigerforeldrene dine vil synes det samme! :o)

Endelig har jeg også kjøpt meg en maidens blush, men den har desverre ikke blitt plantet enda.. Så var det dette å finne plass til alt i hagen da!

Håper dere får en fortsatt herlig pinsehelg!

Himmel & Hav sa...

Ahhh, nå ble jeg helt forelsket.... ja i hagen din altså:) helt nydelig var det!!!
fortsatt god pinse...