søndag 10. mai 2009

Da er rosebua på plass..........sånn nogenlunde

I dag har jeg kjøpt (nok) en bursdagsgave til meg selv. Jeg synes det er så greit å si det er bursdagsgave til meg selv for da får jeg ikke så dårlig samvittighet for at jeg har brukt penger. Men nå kan jeg vel ikke skylde på at jeg skal kjøpe flere bursdagsgaver ettersom dagen min var i går liksom. Hmm, og jeg som skal til Bjørke på tirsdag å kjøpe 9-10 roser som står på ønskelista mi.........kan jeg gi de til Morten i bursdagsgave? Hmm, vet ikke om han ønsker seg de. Jeg sendte forresten mail til Bjørke i går og lurte på om det var mulig å bytte pion.........å klabert, det var ikke noe problem i det hele tatt. Det var visst en feiltagelse at jeg hadde fått med en rød pion fikk jeg beskjed om. Jaja, så da blir det litt flere pioner i gutua og ENDA flere roser.
Men ihvertfall, nå er rosebua på plass og den ble så stilig atte. Men problemet er jo å få den til å stå stødig så nå er den foreløpige støtta jernspetten vår. Lekkert var det ikke, men det får duge til vi får kjøpt et eller annet for å få festet bua bedre (noen som har gode forslag til festing?). Tror jeg kommer til å plante humle på hver side, den vokser jo fort. Egentlig er det jo litt rart å ha bua der nå ettersom hekken langs grustien er mikroskpisk liten enda og ingenting klatrer på bua, men de som driver med haging vet jo at ting tar tid selv om man aller helst skulle ønske at alt vokste i superfart. Men jeg prøver å se det for meg når alt får vokst til og jo, jeg tror det blir bra.
Her er noen bilder av bua og Mosse fikk også lurt seg med på bildet:




Ellers har jeg bestemt meg for at jeg bare mååååååå kjøpe meg en dvergsyrin type gammelrosa-litt over til lilla-farge. Jeg så en på Plantasjen i dag og jeg så at den hadde passet fint her i gutua. Får se hva de har på Kvam på tirsdag.
Jeg har også fått plantet litt i dag og nå tror jeg at jeg bare har igjen rundt 12 kasser, jodda, det minker da. Men mye har gått tapt da jeg rett og slett ikke er flink nok til å passe på spirene når jeg setter de ut. Her går det mer i at den sterkeste overlever. Det som jeg er skikkelig lei meg for er Trollius 'Alabaster' som gikk sin sikre død i møte..........fillern, jeg klarte ikke å få den til. JEG VIL, JEG VIL ha trollius 'Alabaster'. Ellers så har jeg lagd meg 10 nye lavendelstiklinger så nå står de i minidrivhus og forhåpentligvis så roter de seg i løpet av ca. 4 uker. Å lavendelen har jeg planer om å ha ved vårt fremtidige lysthus. Joda, her har vi allerede begynt å planlegge men som skrevet tidligere i innlegget så tar jo ting tid og å lage nye lavendelplanter tar jo også tid.
Ellers må jeg takke for gode tips vedr. pionene. Jeg hadde vel ikke akkurat tenkt å plante de helt sammen men derimot i samme bed hadde jeg tenkt. For ettersom det er forholdsvis god plass der vil jeg også få plass til en del andre planter også. Gleder meg til å å få de i jorda, må bare få tak i fullgjødsel først.
Her går det i Bonderomantikk i skrivende stund og senere skal vi se på en episode av Miss Marple, en episode vi har liggende på harddisken som vi ikke har sett enda. Jeg og Morten digger Miss Marple!
So long!

6 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

Hvor har du fått i den buen da???
Du finner så lekre, jeg finner ingen!!! *misunnelig!*
Det ble kjempeflott syns jeg.

Ha en flott dag!

Nina i Paradiset sa...

Var inne på din blogg, før jeg var inne på min egen i dag! ;)
Fatter ikke hvorfor Molde skal ha så kjipt utvalg på diverse....
Nå kjenner jeg at jeg savner Trondheim, altså! Grrrr.....
Jeg skulle jo ha hatt en buen NÅ!!!
Har bare 10 klematiser å sette ned! :?

Den fineste....
Hmmm....?
Flyttet fra 'Blue Angel' -glemte av den!! Og HATER megselv for det! :((

Lene fra Lillehammer sa...

Jammen Nina, tror du ikke Plantasjen oppe hos dere kan skaffe den da?

IngunnBW sa...

Den buen var virkelig lekker, enkel men allikevel forseggjort. Perfekt!

Står buen rett på bakken? I så fall er det dumt at den ikke har forlenget nederste del så den kan forankres i bakken. Jeg støpte min bue fast, bare gravde hull, helte i ferdigmørtel og hadde i steiner rundt buebena så den ble stående rett til mørtelen stivnet.

Den Trolliusen var rålekker, har ikke sett den tidligere. Man kan bli helt besatt av å få tak i enkelte planter, som jeg og min håpløse Magnolia 'Daphne'.

Det er meldt fitn hagevær hele uken :) Jeg prøver å plassere pallekarmene til grønnsaker, men de kommer midt i fleisen på leieboerne og utsikten fra kjøkkenet, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Andre steder har jeg ikke i sette dem heller. Tenke, tenke...

Ha en nydelig dag i den vakre gutuhagen din :)

Lene fra Lillehammer sa...

Bue har på en måte en slags smal plate på hver side og på kjøpet fulgte det med noen slags kroker som man skulle slå gjennom plata som hadde hull og ned i bakken. Men det vil jo aldri holde når det kommer et skikkelig vindkast. Jeg er også for å støpe, Morten mener dermimot at det holder å kjøpe noen slags armeringsrør og slå nedi bakken og deretter feste bua til de. Jeg skal uansett foreslå ferdigmørtel.

Tonerose sa...

Tror nok jeg ville forsøkt å støpe den fast, ville ikke det vært en forholdsvis grei løsning? Ja, er jo en fordel at den står godt - det blåser jo skikkelig kraftig til tider! :o) Hadde det vært min hage, så ville jeg gjort det på den måten! (men så tror jeg virkelig ikke mannen min ville tenkt noe videre over hvordan jeg hadde festet den heller...) NYDELIG var buen!! Utrolig bra at du gikk for en rosebue, tenk så nyedelig og frodig det vil bli!! ...er jo pent allerede, og enda bedre vil det bli! :o)

Skjønner deg fryktelig godt, er så altfor masse man gjerne vil ha i hagen..! Men, hage er jo så absolutt en god ting å bruke pengene på! :o)

Håper du får en strålende uke!