søndag 19. april 2009

Da vi fikk utsikt mot nord i gutua!

Vel, vi har vel hatt utsikt men 3 svære bjørketrær har stått på grensa mot vår ene nabo og bare vært til irritasjon for oss. Trærne har vi snakket om at vi skulle ta i mange år, men det har liksom aldri blitt noe av. Men i går tok jeg og Morten, med hjelp fra nabo, ned det største treet, et problem mindre med andre ord. Og i dag var svigers her og da ble de to siste trærne felt. Mye "blod og tårer" ble det for de var seige som rakkern. Nedenfor er noen bilder fra den "gledelige begivenheten". Bare for å gi en pekepinn på hvor høye de to andre trærne var er treet som er på vei ned det som faktisk var det minste.


Ikke mye har gått tapt i trefellingen men hjertetreet mitt fikk litt hard medfart med resultat av en brukket kvist. Men jeg tror hjertet mitt skal klare seg alikevel jeg.
Nå ble det jo veldig åpent mot nabo men jeg plantet for et par år siden hekk der bestående av junisøtmispel. Men jeg må ha noe mer der, men jeg må tenke og planlegge litt først. Dett er egentlig en litt lei del av hagen og jeg synes det er vanskelig å finne på noe smart der.

Ettersom jeg måtte sitte sammen med Martinus og se på de andre jobbet, noe som forøvrig føltes veldig rart ettersom det er jeg som er hageoveringeniøren, tok jeg en skikkelig "tørn" senere på dagen . Nå følte jeg at hageånden var på sitt beste, så da satte jeg igang å grave ut vei som skal gå nedover det ene bedet og som møter stien ved utedoen. Og når jeg likesågodt var i gang forstørret jeg også et bed ved siden av stien. Så nå må vi bestille grus og jeg tror dette blir bra jeg. Men nå har jeg skapt et problem til da. Hvordan skal jeg gjøre det der hvor steinveien og grusveien møtes? Jeg må jo på en måte dele av der slik at det blir en klar skille. Noen som har forslag, trenger hjelp!!!! Tror dere skjønenner hva jeg mener utifra bildene nedenfor.





Nå sitter jeg her og blogger og ser på Miss Marple og kroppen kjennes veeeeeeeldig stiv og støl ut allerede. Hjelpes meg, det merkes at jeg hadde "hagepause" i fjor ettersom vi da hadde mer enn nok med Martinus. Men pga. mitt fraværende i fjor skal jeg jaggu meg drive på i sommer.

Til deg kjære Nina! Jeg har nok lest bloggen din i dag og for å si det sånn...............jeg gleder meg til din søte hevn jeg.......................tror jeg da! Og hvis jeg ikke liker den...................ja, så vet du hva som venter deg i posten.........har fortsatt myyyye på annekset. Ja, jeg har så mye der at jeg bare måtte skratte for meg i sjøl i dag. Hvordan i alleverdens dager skal jeg klare å plassere alt? Jeg har vel minst 1000 planter der og de blir vel ikke akkurat mindre med tiden. Igjen så har jeg bevist for meg sjøl at hagen er mye større i min fantasi enn den i virkeligheten er.

Til slutt må jeg bare legge til at vi har hatt et alldeles strålende vær i dag og hagen er nå så og si snøfri. Måtte vi få flere slike dager!

5 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

:)
Sitter og koser meg med en kopp te nå, før jeg skal ned i kjelleren og pakke en pakke!
Opplever på en måte det samme som deg, -å ta igjen for i fjor, da jeg ikke fikk sådd noe! Hagen min er egentlig ganske stor, men når vi må bruke 3/4 til å kjøre maskiner på, lagre to skifertak, 4 biler ++ på, er det jo ikke me jeg kal plante på igjen....

Angående avslutningen på stein-stien kan du enten lage en bue av stein, eller ett eller annet mønster som kryper utover grusen... la steinene synke lenger og lenger ned i grusen, for så å bli helt borte...?
Bare ett forslag.

Klem fra en som for tiden er fullstendig hagegal!

Lene fra Lillehammer sa...

Takk Nina, det var kanskje ikke så dumt. Jeg skal finne meg en stol og sette meg ned foran veien og prøve å se for meg din løsnig. Må ihvertfall finne på noe lurt. I dag kommer forresten grusen også så nå må jeg ned å få kjøpt duk på Maxbo.

IngunnBW sa...

Aller først, i skillet mellom steindekket og grusen kunne du hatt en sville el.l et par cm høyrere enn steinene for å markere overgangen. På den måten slipper du også grussøl utover de fine steinene dine. Eneste ulempen er hvis du skal trille trillebår der, da må du over en kant. Men den blir ikke høyrere enn at du kan ta i ltt og få trillebåren greit over. Du kunne også lagt grusstien et par cm over eller under steinstien for å definere forskjellene.

Og du, SÅ deilig å bli kvitt de store bjerkene! Jeg har et forslag til et tre du kunne hatt der - hengepil, Salix alba 'tristis'. De er så fine! Jeg har en selv og bare elsker det treet. De trenger mye vann, men det er det nok der bjerkene har stått for de er gedigne vannslukere. Røttene til hengepilen går dypt, så det må ikke var vannledninger i bakken under der man planter et slik tre.

Jeg skal si du holder på ute nå Lene! Kjempeflink og en flittig bie du. Støle kropper etter vinterdvalen er bare naturlig, og du driver ikke akkurat med fislepusling heller da. Utvidelse av bed til nye stauder har du også gjort. Jeg sliter litt med å finne plass til mine, men når jeg ser hvordan det vokser i bdene ettervhert åprner det seg nok steder jeg kan putte ting. I dag tenkte jeg å plante Agastachene, beistene, de har sått ute en ukes tid, de tre siste nettene også. Dermed er de i boks :) Stokkroser og Campanula medium har vært ute to dager nå, venter litt til med å ha de ute om natten.

Ha en flott dag med spade og roser!

Nina i Paradiset sa...

Fått pakke i dag??
(Juni fikk sin, og de ble postet samtidig. Din var noe større da...)

Hvor er den hvite buen din kjøpt hen, forresten??
Me like....

Vivishagerom sa...

Takk for koselig bursdagshilsen.
Det ble helt sikkert mye lysere når dere fikk ned de store trærne. Og jammen er du en flink arbeidsmaur, som lager ganger over alt. Blir spennende å se når du blir ferdig.
Nå er nesten all snøen på denne siden av byen også borte,så til helga skal jeg nok ta på meg arbeidshansker å få gjort litt jeg også.
Ta deg en tur om du har lyst på kaffe en dag.