tirsdag 24. februar 2009

I "mangel" på rosa stauder i hagen.....

......kjøpte jeg meg en pose med Geranium 'Vision Pink' på Plantasjen i sted. Frøene har jeg lagt i vann som jeg deretter sår i morgen, lar de stå inne noen dager og hvor de til slutt settes ut i snøen. Så får jeg se til våren om det dukker opp noen spirer. Tove lurte på om det var bra spireprosent på de jeg allerede har sådd. Tjaaa, av ca. 10 frø har det vel sånn ca. blitt spire på rundt 4-5 stykker, men noen færre og noen ikke i det hele tatt. De som det ikke har kommet noe i har jeg bare satt ut i snøen i håp om at det dukker opp noe til sommeren.
Vivi, det er ikke så veldig vanskelig med geranium. De som jeg allerede hadde og som har vokst ganske bra gjorde jeg på følgende måte: De ble sådd i midten av november, stod inne noen dager og deretter satt ut. Deretter tok jeg de inn i begynnelsen av januar og da tok det ca. en uke så spirte de. Disse frøene la jeg forresten ikke i vann først før de ble sådd. Nedenfor er bilde av noen av geraniumene:



Jammen fikk jeg priklet litt i kveld også:
  • Alle de lys lilla revebjellene er priklet og fått hver sin potte, den jeg har bilde av i forrige innlegg, 34 stk. ble det totalt

  • Veronica Longifolia (egne frø og bedre spireevne enn de jeg kjøpte fra Chiltern Seeds faktisk)

  • Og til slutt fikk alle de hvite riddersporene hver sin potte. Supernydelig, fylt og meget høy ridderspore. Man kan så vidt skimpte riddersporen jeg tok frø av bak blodtoppen, helt bakerst i bedet på bildet nedenfor.

4 kommentarer:

Tove sa...

De ser flotte ut de geraniumene dine :-) JEg må ut og grave fram mine en dag.

Vivishagerom sa...

Høres jo egentlig ikke så veldig vanskelig ut da, Lene. Kanskje jeg prøver til høsten, for nå er det nok. Når jeg får sådd alle revebjellene og valmuene så tror jeg at det holder.
Kjempe flott den du har kjøpt i dag. Jeg skal kjøpe jord en dag, men tørr nesten ikke å gå forbi frøhyllene. Jeg får ta med meg sønnen for han pleier å minne meg på at jeg allerede har nok frø.

Lene fra Lillehammer sa...

Ja, jeg tror de skal bli nogenlunde bra Tove, jeg krysser ihvertfall alt jeg har....jupp, har blitt frelst på storkenebb jeg vettu. Hvert år er det nye planter jeg faller pladask for.

Vivi...haha, jeg skulle på Plantasjen for KUN å kjøpe potter....jaja, sånn kan det gå.

IngunnBW sa...

Så store og fine Geraniumplanter! Du er så flink altså :)

Det sommerbedet kan man drømme seg langt vekk fra sne og kulde i. Nyyydelig! Hvilket gress har du der?