lørdag 20. desember 2008

Jul og tradisjoner......

Selv om det til tider kan være ganske mye stress og mas med jula er det alikevel en veldig koselig tid bare man bruken den riktig og ekstra stas er det jo for de små.
Nå som vi har fått en liten prins inn i livet vårt har jeg så lyst til la han få oppleve julen på samme måte som jeg gjorde da jeg var liten og at han skal få samme gleden av jula som jeg hadde.
Jeg husker julen som den mest koseligste tiden på året og jeg vil at Martinus også skal få det på samme måte. Hele jula bestod av glede og forventninger. Jeg husker at pappa alltid kjøpte en marsipangris til meg dagen før juleaften som jeg hadde ved siden av senga mi slik at jeg fikk sove. Da julemorgenen endelig kom og jeg hadde klart å sove hele natta gjennom, våknet jeg av en eim i hele huset; da drev mamma og stekte ribbe som vi senere skulle skulle spise på kvelden, ganske nøyaktig kl. 17 da Sølvguttene sang jula inn.
Da jeg stod opp koste jeg meg med tegnefilmer og annet morsomt som gikk på TV i bare pysjen...å det var så utrolig koselig altså. Enda et høydepunkt på dagen var jo selvfølgelig å legge alle julegavene under treet, julegavene mamma alltid gjemte under senga dems eller i klesskapet, og som jeg alltid visste hvor var og måtte tjuvtitte på før julekvelden. Jeg ble etterhvert utrolig dreven på å rive av tapen forsiktig på pakkene slik at man ikke kunne se at jeg hadde tjuvtittet på de. Men summasumarum var min barndoms jul helt utrolig og jeg kunne sikkert skrevet masse mer men da blir jeg vel neppe ferdig noengang, men ihvertfall er dette tradisjonen jeg vil føre videre. Jula jeg, ellere rettere sagt vi, vil gi til Martinus skal bestå av gleder, overraskelser, forventinger og trygghet, vi vil gi han det han trenger for at han hvert år skal kunne glede seg like mye til jula som det jeg og Morten gjorde. Noen planer for tradisjoner har vi allerede, men om de blir realisert når Martinus skal bestemme selv, ja det gjenstår å se.

Når jeg tenker etter hva jul er for meg er det først og fremst lukter, smaker og musikk som gir meg julestemning. Den tradisjonelle julepynten med julenisser og julestjerner kommer i 2. rekke her i huset. Hittentil har det ikke dukket opp en eneste nisse enda, men vi får se, jula er jo ikke over enda, den har jo faktisk bare så vidt begynt i følge Morten.
Julesang nr. 1 for meg siden jeg var bitteliten!


I dag har bakkebordet vårt kommet på plass i gangen og både jeg og Morten ble kjempefornøyde med resultatet. Her i huset har vi virkelig gått over fra å forgude mørke, sterke farger og gamle antikviteter til det hvite og nostalgiske...........JEG DIGGER DET men det er mye som mangler. Men herregud jeg er da ikke 40 år engang så jeg har lang tid på meg til å forvandle huset til slik jeg vil ha det...........men vi er godt på vei da!

Nedenfor er noen nye bilder fra gangen, bl.a. bakkebordet vårt og posen som mamma har sydd og som jeg har brodert monogram på i korssting. Posen har fått plass under nøkkelskapet og fungerer foreløpig som julekortpose.



Det siste bildet er av et lite hvitt smykkeskrin hvor det ligger en liten supersøt engel oppå, den var så søt at jeg bare måtte ha den....og neida, den var ikke dyr, kostet bare 25 kroner. Tror forresten jeg har fått litt sansen for engler jeg gitt. Kall meg en smule nostalgisk og jeg tror du har fullstendig rett.


Ha en flott førjulstid!

3 kommentarer:

Villrose sa...

JULA kommer ikke før 24. den...
med nissene og alt vi pyner med fra Lille Julaften og natta framover.

Så nydelig å føre de gode tradisjonene fra generasjon til generasjon! Utrolig fin måte å glede seg over mørketiden...

Vivishagerom sa...

Du har nok like mange og gode minner av barndomsjul som jeg har. Jeg håper også at mine barn føler denne følelsen, som vi gjorde når vi var små. Kjempe koselig.
Dere har fått det kjempe fint i det lille røde huset deres.
Tusen takk for koselig kort i posten. Dere har en utrolig søt liten nissegutt. Fortsett å kos deg, Lene. Klem

IngunnBW sa...

Det blir virkelig lekkert med det hvite stilen. Ta det pø om pø, det har jo ingen hast. Rom ble ikke bygget på en dag vet du :) Bakkebordet var superfint! Ingen ting er som en jul med tradisjoner. Det høres så riktig og koselig ut det du gjør for å holde tradisjonene ved like.