fredag 12. september 2008

Frøsanking er gøy!

I år har jeg liksom fått teken på frøsankinga og jeg er titt og ofte ute å finner nye frø som er modne. Hvor jeg skal plassere alt hvis de spirer??? Hakke peiling! Jeg ser ihvertfall at frøboksen min begynner å bli ganske så full. Vel, noen frø har jeg jo byttet til meg da og noen har jeg bestilt fra England. Jeg går fremdeles å venter på frø fra T&M, hvor blir de av?
Var forresten en tur på Plantasjen i sted, hadde bestemt meg for å kjøpe noen jukseroser....er det lov å ha jukeblomster når man har tittel som hagegal? Tja, jeg endte ihvertfall opp med en potterose med masse små og søte rosa roser. Formål: Føye på litt fargeklatter i en blomsteroppsats jeg har stående på bordet som for tiden bare inneholder grønne "blader" deriblant varigert eføy pluss en annen blomst som vanligvis er hvit men som det nå bare står igjen bladene (forøvrig en oppsats jeg fikk av min mamma og pappa da Martinus ble født). Så jeg klippet av rosestilkene og satte de i oppsatsen, synes det ble fint jeg da.

Jeg kan vel også skylde på at det i en del av stua er veldig vanskelig å få blomster/planter til å overleve pga. jordstråling så litt juks må vel være lov.
Men tro ikke at jeg dro fra Plantasjen uten å kjøpe noe mer som ikke var planlagt; en
Nepeta xfaassenii ‘Dawn to Dusk’ ble også med hjem. Stoooor potte til halv pris. Syntes den var søt jeg og katta likte den enda bedre men kanskje ikke så rart.
Ellers fikk jeg også pakke fra Fru Pigalopp i dag, den inneholdt mynte og Veronica og jepps, de er allerede i jorda. Ååå, nå gleder jeg meg til neste sommer gitt, tror det kommer til å vokse opp mye fint men jeg kommer sikkert til å omorganisere bedene igjen, noe som jeg gjør nesten hver enste sesong. Det er alltid noen som ikke passer sammen, noen som er høyere enn forventet, noen som er lavere enn forventet, noen som rett og slett er stygge, noen som ble for vide, etc.
Ja så var det stokkrosene mine da, frøene blir jo aldri modne. Skal det ta så lang tid da? Vel, vel, man får vel bare være tålmodig, noe som man kanskje generelt må være når man driver med haging.

Nei nå får det være nok for denne gang. Sambo jobber døgn i morgen så jeg og Martinus blir alene. Da skal jeg ihvertfall lage en ny posjon med
tyske skiver. Nå er vel disse lekkerbiskene mest kjent som julekaker men vi synes de er gode hele året vi og dessuten har jeg et stort kjeksglass stående på kjøkkenet som roper etter å få fylt seg opp igjen.

Ha en strålende natt allemann!





1 kommentar:

Unknown sa...

Er ikke frøsanking gøy!!! De kjeksene så da veeeeldig gode ut? Har du noe oppskrift?